ليلاج

۶۸ بازديد

ليلاج

اين كلمه صرفا در رابطه با قماربازي به كار مي رود يعني قماربازان ماهر و كهنه كار را به ليلاج تشبيه و تمثيل ميكنند. نام صحيح ليلاج به طوري كه در كتب تاريخي و فرهنگها آورده شده است ابوالفرج محمدبن عبدالله معروف به لجلاج يا اللجلاج مي باشد كه در نزد قاطبه ي مردم به ليلاج اشتهار داشت. ليلاج بنا بر رواياتي شاگرد ابوبكر صولي بود (وي در شعر و ادب دست داشت و در دوران خليفه المكتفي بالله زبردست‌ترين شطرنج‌ باز زمان خود بود) و دراواخر قرن چهارم و اوايل قرن پنجم هجري مي زيست و در بازي هاي شطرنج و نرد و سه قاپ استاد مسلم بود.

پدرش صقه بن داهرو يا به قولي صفه بن داهر از حكماي هند و از نديمان خلفاي بني عباس بود كه به آنان آيين جهانداري و رموز كشورداري مي آموخت. چون حكيمي وارسته بود مال و منالي نيندوخت و پس از مرگش جز پلاس مستعمل و چند جلد كتاب از خود چيزي باقي نگذاشت.

ليلاج پس از مرگ پدر متكفل عائله شد ولي نه هنري داشت و نه ميراثي از پدر مانده بود تا برادران و خواهران صغير را كفالت نمايد. به حكم ضرورت در همان اوان طفوليت بچه هاي همسايه را كه دينار و درمي داشتند به قمار تشويق مي كرد و از آنان مي برد.

اتفاقاً سرهنگي در همسايگي ليلاج سكونت داشت كه چون ليلاج را در قماربازي محتاج و مستعد ديد تمام فوت و فن و نيرنگهاي قمار را به وي آموخت و ليلاج هوشمند و با استعداد در عنفوان جواني به دقايق و حقه بازيهاي قمار چنان دست يافت كه نكته ابهام و تاريكي از نيرنگهاي طاس و برگ و سه قاپ بر او پوشيده نمانده و تا آنجا پيش رفت كه مي گويند بعدها نوعي شطرنج را اختراع كرد و به قولي پدرش واضع و او شاطر شطرنج بود.

علي كل حال در نرد و شطرنج آنچنان استادانه بازي مي كرد كه هيچ كس را دل و جرأت نبود با وي همبازي شود به قسمي كه شعراي ايران نيز در ارسال مثل از مهارت و استادي او غافل نبوده اند.

من سخن راست نوشتم تو اگر راست بخواني – جرم لجلاج نباشد چون تو شطرنج نداني (سعدي)

همچو فرزين كجرو است و رخ سيه برنطع شاه – آنكه تلقين مي كند شطرنج مر ليلاج را (مولوي)

رداي شيد قناعت بدوش دارم ليك – زنم به نرد طعمه تخته بر سر ليلاج (ظهوري)

ليلاج در بازي تخته نرد چون كعبتين (طاس) مي انداخت هر چه مي خواست مي آمد منتها در اوايل بازي چند دور مي باخت تا حريف تشجيع شود و از نقدينه و دارايي هر چه دارد به اصطلاح رو كند، آنگاه چند طاس مساعد مي ريخت و آن بيچاره را در ششدر بدبختي و افلاس دچار مي كرد. در بازي سه قاپ نظير نداشت و هر كس با او بازي مي كرد در همان دقايق اول مغلوب مي شد. در بازي سه قاپ كه آن را به هوا مي اندازند تا در وسط سفره بنشيند سه اسب را نقش و دو خر و يك اسب را اصطلاحاً سه پلشت مي گويند. ليلاج هميشه نقش مي آورد زيرا قاپها در ميان انگشتانش چون مومي بودند كه به شكل دلخواه بر روي سفره مي نشستند. در بازي ورق گنجفه هزار حقه و نيرنگ بلد بود و پنجاه و دو برگ بازي را از پشت مي شناخت. بعلاوه در قيافه شناسي به قدري استاد بود كه از لب و دهان و اعوجاج صورت و طرز نگاه و كيفيت توپ زدن حريف تشخيص مي داد كه دست پر دارد يا توپ خالي (بلوف) مي زند.

 

ليلاج با اين خصوصيات در سنين جواني از شيراز به همدان آمد و آوازه شهرتش در تمام اطراف و اكناف پيچيد. قماربازان ماهر و كهنه كار همدان و ساير بلاد غرب ايران را به سوي خود جلب كرد و هر چه داشتند از كفشان ربود و آنها را به خاك سياه نشانيد. كار به جايي كشيد كه عده ي كثيري از قماربازان حيثيت و حتي همسران و دختران خود را در بازي قمار به ليلاج باخته بودند و از فرط غصه و كدورت خودكشي كردند. ديري نگذشت كه معاريف و ثروتمندان آن سامان از جمله قاضي همدان كه فرزندانشان را ليلاج از راه به در برده بود كمر به قتلش بستند و او را به اتهام جنايتي در بند كردند. اين زمان مقارن با سلطنت شمس الدوله ديلمي در همدان و اصفهان بود و شيخ الرييس ابوعلي سينا در دربارش سمت وزارت داشت. ليلاج از ابوعلي سينا استمداد كرد و متعهد شد كه ديگر قمار نكند. فيلسوف شهير ايران تنها كاري كه مي توانست بكند اين بود كه او را از كشته شدن نجات بخشيد ولي به فرمان شمس الدوله دست چپش را به جرم تصرف مال مردم از طريق قمار كه خود نوعي سرقت تلقي مي شود قطع كردند.

ليلاج چند سالي ترك قمار كرد و با اندوخته اي كه داشت امرار حيات مي نمود تا اينكه سه نفر قمار باز حقه باز كه از او كهنه كارتر بودند به خانه اش آمدند و با لطايف الحيل و شمش هاي طلا كه همراه آورده بودند او را فريب دادند. ديدگان ليلاج از مشاهده شمشهاي طلا خيره شد و ترك و توبه را از ياد برده با آنان به بازي مشغول گرديد. سه نفر قمارباز نامبرده با طاسهاي تقلبي و برگهاي شناخته شده و هزار دوز و كلك ديگر كه ليلاج از آنها بي اطلاع بود تمام ثروت و اندوخته ليلاج و حتي لباسهايش را بردند. سپس او را بي هوش كرده از خانه خارج شدند.
ليلاج هنگامي به خود آمد كه مال و ثروت باد آورده همه بر باد رفت و سرمايه اي جز يك عده دشمنان سر سخت و كينه توز در همدان برايش باقي نمانده بود. به قول سيف اسفرنگي:

همچو ليلاج ز بازيچه برگ – عاقبت جان بسلامت نبري

بار ديگر از ابوعلي سينا چاره جويي كرد و به دستور و دلالت او راه شيراز را در پيش گرفت و يكسر به گلخن يكي از حمامهاي كهنه و قديمي رفت و در آنجا ساكن شد. با وجود آنكه ناشناخته داخل شهر شد و سعي داشت كه او را نشناسند مع هذا قماربازان شيراز از ورودش مطلع گرديدند و دسته دسته به سراغش شتافتند ولي اين بار توبه ليلاج بر اثر مواعظ حكيمانه شيخ الرييس ابوعلي سينا به منزله توبه نصوح بود و هيچ تحبيب و تهديدي او را از تصميم راسخ و اراده آهنينش باز نداشت، همه را جواب كرد و به كفاره گناهان گذشته بقيت عمر را در گلخن حمام به طاعت و عبادت پرداخت.

اين گذشت تا امير فارس كه مردي صالح و شايسته بود فرزندي داشت كه بر اثر معاشرت و مجالست با افراد ناباب و فاسد الاخلاق به كلي منحرف شده بود. قماربازي مي كرد، شراب مي نوشيد و آخر شب به محله هاي معروف و فاسد مي رفت. امير فارس هر قدر فرزند را پند و نصيحت كرد سودي نبخشيد و چون از ماجرا و فرجام زندگي ليلاج آگاهي يافت دست توسل و استمداد به جانب وي دراز كرد تا با تجارب تلخ و ناگواري كه از اين رهگذر تحصيل كرده است فرزندش را از منجلابي كه در آن غوطه مي خورد نجات بخشد.

ليلاج خواهش امير را پذيرفت و فرزندش را به محل سكونت خويش يعني گلخن حمام دعوت كرد. فرزند امير دعوت ليلاج را به جان پذيرفت و به عشق و سوداي قمار به جانب گلخن شتافت. ليلاج مقدمش را گرامي شمرده مانند بعضي ناصحان و واعظان ناپخته كه بدون تمهيد مقدمه در نهي و نكوهش و سرزنش بر مي آيند عمل نكرده بلكه با ملايمت و خوشرويي به فرزند امير فارس گفت: «چه نوع قمار مي داني؟» جواب داد: «همه نوع. »

ليلاج ابتدا با او به شطرنج پرداخت و با چند حركت او را مات كرد زيرا ليلاج در بازي شطرنج به قدري استاد بود كه قصيده سراي معاصر اديب الممالك فراهاني در اين مورد گفته:

از آن به نام مهلب مهلبيه بماند – چنانكه ماند ز لجلاج در جهان شطرنج

سپس تخته نرد را جلو كشيد و در يك چشم بر هم زدن با گشاده بازي و طاسهاي مساعد انداختن كه شيوه نردبازان كهنه كار است او را در ششدر انداخت. آن گاه سه قاپ را در دست گرفت و گفت: «نقش يا سه پلشت كدام را مي خواهي تا همان را بيندازم؟» فرزند امير گفت: «نقش مي خواهم.»

ليلاج گفت:«من اين سه قاپ را در مقابل چشمان تو از سوراخ سقف اين گلخن به هوا مي اندازم. تو برو پشت بام و آن سه را بر روي زمين ببين.» فرزند امير قبول كرد و ليلاج با سر انگشت سحارش قاپها را از سوراخ سقف به پشت بام انداخت. چون فرزند امير فارس بر روي بام حمام رفت و قاپها را ديد از فرط تعجب و حيرت دهانش باز ماند زيرا همان طوري كه خواسته بود سه قاپ به صورت نقش بر روي بام گرمابه جاي گرفته بود. فرزند امير طاقت نياورده و پرسيد:«استاد ليلاج، تو كه در همه نوع قمار تا اين اندازه استادانه بازي مي كني پس چرا ثروت و اندوخته اي نداري و بر اثر فقر و مسكنت در گلخن حمام كهنه شيراز جاي گرفته اي؟» ليلاج گفت:«پسر جان، من همه چيز داشتم و با اين بازيهايي لعنتي خانواده هاي بسياري را به خاك سياه نشانده ام ولي بايد بداني عاقبت قماربازي همين است كه مي بيني. وقتي كه ليلاج چيره دست پس از سالها بازي در تون حمام مسكن گزيند فرجام زندگي رقت بار تو و امثال تو كه هنوز الفباي قمار را نياموخته ايد معلوم است كه به كجا منتهي خواهد شد. »

قمار برد ندارد چرا كه از اول – قماربازي گفتند ني قماربري

آن گاه فرزند امير را در نيمه هاي شب به ميخانه برد و حركات ناهنجار و الفاظ ركيك و مستهجن افراد مست و لايعقل را كه مانند ديوانگان سر از پا نشناخته به جان يكديگر افتاده بودند از نظرش گذرانيد. سپس بامدادان كه هنوز هوا گرگ و ميش نشده بود او را به يكي از معروفه خانه ها راهنمايي كرد و قيافه هاي كريه و بد منظر و چشمان قي كرده فواحش را كه اوايل شب به زور وسايل آرايش خويشتن را حور بهشتي و لعبت طناز جلوه مي دهند و به مصداق شب چون گربه و سمور مي نمايند به فرزند امير نشان داد و فرزند امير از ديدن آن صحنه هاي موحش و مهوع چنان مشمئز و ناراحت شد كه از فرط ناراحتي و پشيماني اشك از ديدگانش جاري گرديد. ليلاج چون مقصود خويش را به هدف اجابت مقرون ديد سر بر داشت و گفت:«فرزندم، اين صحنه هاي جان دار را از آن جهت در مقابل ديدگانت مجسم كردم تا بداني كه در چه ورطه هولناكي دست و پا مي زني و تمنيات و خواهشهاي نفس را با چه سموم جانگزايي برآورده مي كني. افراد عاقل و انديشمند هرگز در چنين محلي و چنين راههايي گام بر نمي دارند و خواهش نفس را جز در طريق تفريحات سالم و درك لذات معنوي ارضا نمي كنند. تا زود است برگرد و راه عاقلان را در پيش گير، وگرنه بعيد نيست به سرنوشت من دچار شوي و به اين روز افتي كه مي بيني.» فرزند امير كه اين كلمات آموزنده چون پتكي بر مغز و اعصابش فرود مي آمد در مقابل ليلاج رنج ديده گلخن نشين متعهد گرديد كه ديگر گرد اين امور نگردد و براي امير فارس فرزندي صالح و شايسته باشد.

واژه شناسي

فرهنگ فارسي عميد: ليلاج (به انگليسي Leylaj): نماد قمارباز چيره‌ دست. در اصل، شهرت ابوالفرج محمدبن عبيدالله (فوت: حدود ??? قمري)، شطرنج‌ باز معروف و زبردست است كه در شيراز در خدمت عضدالدول? ديلمي مي‌زيست و كتاب منصوبات‌ الشطرنج را تاليف كرد. گويند تمام هستي خود را در قمار از دست داد.

لغت نامه دهخدا: لجلاج . مقامري مَثلي . مصحف لجلاج . بنابر مشهور نام واضع شطرنج و صحيح واضع نرد.

فرهنگ فارسي معين: كسي كه در قمار چيره دست است. قمارباز ماهر.

واژه نام آزاد: ليلاج نام تخته اي است كه در زمان قديم بر روي آن قمار مي كردند و هر كه را در اين كار خبره بود مي گفتند ليلاج است. امروزه براي نشان دادن حرفه اي بودن و خبره بودن شخصي استفاده مي كنند. به عنوان مثال ميگويند طرف ليلاج اين كار است.

واژه نام آزاد: ابوالفرج محمدبن عبدالله كه در نزد مردم به ليلاج و لجلاج معروف است، در اواخر قرن چهارم و اوايل قرن پنجم هجري مي زيست و آن طور كه در كتب تاريخي آمده استاد بازي هاي شطرنج، نرد و سه قاپ بوده است. از اين رو او را پير و مرشد قماربازان گفته اند. پدر او صفه بن داهر از حكماي هند و از نديمان خلفاي بني عباس بود. او در جواني به همدان رفت و آنجا به زندان افتاد و با پا در مياني ابوعلي سينا از مرگ نجات يافت ولي دست چپش را قطع كردند. او چند سالي ترك قمار كرد تا اين كه در يك بازي همه داراييش را باخت و با كمك ابوعلي سينا به شيراز رفت و در گلخن يكي از حمام هاي قديمي ساكن شد. ازين روست كه در زبان كوچه و بازار ، بويژه نزد كودكان و نو جوانان، كسي را كه در بازي ها و قمار چيره دست و فرز باشد ليلاج يا ليلاج آن كار يا فن گويند.

لهجه و گويش تهراني: كهنه قمار باز، داور قمار يازان،پير قماربازان

واژگان مترادف: پاكباخته، پاكباز، لجلاج، اللجلاج.

 

 

 

وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوق

۷۶ بازديد

اشكان حيدري

وكيل جنايي در كرج

وكيل پايه يك دادگستري و كارشناس ارشد حقوق

با ?? سال سابقه وكالت

قبول دعاوي كيفري و خانوادگي،اعم از مواد مخدر،كلاهبرداري،خيانت در امانت،فروش مال غير،طلاق يكطرفه ….در استان البرز

وكيل جنايي در كرج, وكيل سرقت تعزيري در كرج ,وكيل قتل عمد در كرج, مجرب ترين وكيل در كرج ,وكيل طلاق در كرج, وكيل مواد مخدر در كرج ,وكيل تخصصي كيفري در كرج,

 

نقش سولفات روي بر مركبات

۶۷ بازديد

منابع مختلفي مي توانند در صورت لزوم روي را تأمين كنند. سولفات روي (??? روي) معمولاً براي تأمين مقدار مورد نياز روي در هنگام استفاده از كودهاي شيميايي مورد استفاده قرار ميگيرد. اين ماده مي تواند قبل از كاشت پخش و تركيب شود، يا در كود استارتر استفاده شود. اين تركيب با ساير كودهاي خشك ميتواند به خوبي تركيب شود. تقريباً ??/? كيلوگرم از ماده سولفات روي ? ليتر روي در هكتار تأمين ميكند.

Citrus

به كار بردن اين نوع كود بر شاخ و برگ روي به طور مداوم در اصلاح كمبودهاي اين ماده مغذي مؤثر نبوده است. اين روش كاربرد فقط بايد به صورت آزمايشي استفاده شود. براي به كاربردن اين كود بر روي برگها، پودر سولفات روي را مي توان در آب حل كرد و روي بافت برگها اعمال كرد. وقتي ميزان ?? ليتر آب در هكتار استفاده مي شود، مقدار حل شده بايد ??/? تا ??/? كيلوگرم روي در هر هكتار بايد تامين شود.

كمبود روي به طور قابل توجهي رشد و پتانسيل عملكرد مركبات را كاهش مي دهد. همانطور كه آزمايشات بر روي مركبات (به خصوص پرتقال) نشان مي دهد، سطح پايين روي موجب كاهش تعداد و اندازه ميوه در هر درخت شده و در نتيجه اين كمبود، بازده كاهش مييابد.

كودهاي حاوي روي بر خاك و شاخ و برگ درختان به كار ميرود؛ اين نوع كوددهي بر افزايش عملكرد مركبات مؤثر هستند. در برخي مطالعات، پس از استفاده از سولفات روي بر مركبات به خصوص در مورد پرتقال و گريپ فروت، محققان همچنين از افزايش مقدار آب در ميوهها خبر دادهاند.

روي همچنين ميزان اسيد اسكوربيك در ميوهها را افزايش ميدهد. در صورت كمبود شديد روي، ميوه ها ممكن است به شكل نادرست شكل گرفته، از ميزان آب آنها نيز كاسته شده و همچنين آب موجود در آنها نيز فاقد طعم شود.

در ابتدا علائم كمبود روي به عنوان لكههاي كلروتيك بر روي برگها (“برگ شته”) و / يا نواحي بين رگبرگي سفيد ظاهر ميشود. برگهاي جديد بطور قابل ملاحظهاي داراي رشد ناقص هستند، زيرا شاخههاي داخلي دچار كوتاه شدگي ميشوند. مي توان با استفاده از اسپري كودهاي حاوي روي (مثل روي سولفات) بر روي شاخ و برگ، مشكل را در برگهاي عقبي اصلاح كرد.

دستورالعملهاي عمومي براي كاربرد روي

نقش اصلي روي به عنوان يك عامل سازنده آنزيم ها و درگير شدن در توليد تنظيم كننده هاي رشد كه مربوط به كشيدگي دروني و توسعه كلروپلاست است. كمبود روي به طور قابل توجهي رشد و پتانسيل عملكرد را كاهش مي دهد. سطح پايين روي باعث كاهش تعداد ميوه در هر درخت شده وحتي اندازه ميوهها كوچك مي شود و در نهايت باعث كاهش بازده ميشود. كاربرد اين كود بر خاك و شاخ و برگ هر دو در افزايش عملكرد توليد مركبات مؤثر هستند.

نقش گوگرد در توليد مركبات

علاوه بر روي، گوگرد نيز در توليد مركبات (گرچه به ميزان نسبتاً كمي) مورد نياز است، اما هنگامي كه منابع محدود هستند، گوگرد تأثير مستقيمي بر عملكرد مركبات دارد. علاوه بر سولفات روي غالباً در كودهاي N-P-K، فرمولاسيون ريز مغذي يا آب آبياري به اندازه كافي گوگرد وجود دارد تا نيازهاي محصول را برآورده سازد.

گوگرد يكي از عناصر مهم آنزيمها و پروتئينهاي ديگر است و براي تشكيل كلروفيل در توليد مركبات مورد نياز است. گوگرد همچنين براي سنتز اسيدهاي آمينه ضروري سيستئين و متيونين مورد نياز است.

 

نكاتي كه در انتخاب پرده اهميت دارد؟

۸۶ بازديد

نكاتي كه در انتخاب پرده اهميت دارد؟

cc0_p1.jpg

يكي از مهم ترين اركان چيدمان خانه هاي ايراني پرده است كه هميشه خانم ها به آن توجه ويژه اي داشته و دارند.

پرده عنصر اصلي در طراحي دكوراسيون داخلي منزل بوده و مي تواند تركيبي از رنگ ها و مدل هاي گوناگوني را به تناسب ساختمان و وسايل منزل داشته باشد.

انتخاب درست پرده از لحاظ رنگ، مدل و جنس پارچه و تناسب آن با ساير لوازم منزل جلوه بسيار زيبايي به خانه شما مي دهد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي نكات مهمي كه هنگام انتخاب پرده بايد مد نظر قرار دهيد، بپردازيم.

از آن جايي كه امروزه افراد با كمبود وقت مواجه هستند ديگر مانند گذشته زمان كافي براي خريد كردن نداشته و اكثر كارهاي خود را از طريق اينترنت و فضاي مجازي انجام مي دهند. از اين رو ما در وب سايت آقاي پرده شرايطي را فراهم كرده ايم كه شما بتوانيد تنها از طريق تماس يا پيام با كارشناسان فروش ما ارتباط بگيريد؛ تيم مشاوره ما به منزل يا محل كار شما مراجعه مس كنند و شما مي توانيد با نمونه پارچه هاي مختلف آشنا شده و از پيشنهادات و راهنمايي هاي تيم حرفه اي و باتجربه آقاي پرده استفاده كنيد.

ubic_p2.jpg

نكته اي كه بايد هميشه در انتخاب پرده به آن دقت داشته باشيد اين است كه پرده اي كه مي خواهيد انتخاب كنيد بايد با چيدمان و دكوراسيون خانه شما همخواني داشته باشد.

انتخاب مدل و رنگ پرده نشان دهنده حال هواي منزل شما و ساكنان آن است؛ پس تا آن جا كه ممكن است و با ساير عناصر دكوراسيون منزل شما همخواني درد، از مدل هاي شاد و رنگ هاي روشن استفاده كنيد. در ادامه به 10 نكته طلايي كه حين انتخاب پرده بايد به آن ها توجه كنيد، مي پردازيم:

1-اندازه گيري پرده نياز به تخصص دارد و اگر شما تجربه اين كار را نداريد حتما از افراد حرفه اي استفاده كنيد. زيرا ابعاد پرده در اجرا به شدت مهم است و ابعاد درست زيبايي پرده را دو چندان مي كند.

2-اگر احساس مي كنيد كه تعداد پنجره هاي منزل شما كافي نيست، حتما از پرده هايي با جنس تور و حرير استفاده كنيد تا نور كافي در منزل داشته باشيد. هنگام خريد پرده پذيرايي اگر به سراغ پارچه هاي توري يا حرير مي رويد به كيفيت پارچه دقت داشته باشيد؛ چرا كه اين پارچه ها درجه بندي كيفي مختلفي دارند و پارچه هايي كه از الياف مصنوعي تشكيل شده اند كيفيت پايين تري داشته و مناسب اين فضا نيستند.

3-اگر پنجره هايي با ابعاد بزرگ داريد و نگران پوشيده شدن بخش زيادي از ديوارها هستيد، مي توانيد از تورهاي تقريبا هم رنگ ديوارها استفاده كنيد. در اين مورد نيز از تجربه افراد متخصص استفاده كنيد تا بهترين انتخاب را داشته باشيد.

4-فضاي داخلي منزل چهار ركن اساسي دارد؛ سقف، ديوار، كف و مبلمان. اما دقت داشته باشيد كه بهتر است در چيدمان نهايي يكي از اين عناصر را به عنوان عنصر اصلي و ساير عناصر را براي تقويت ديگر موارد در نظر بگيريد.

5-در انتخاب مدل پرده دقت كنيد كه نور را به اندازه كافي تامين كند؛ مدل هاي زيادي هستند كه امكان تنظيم نور عبوري را در اختيار شما قرار نمي دهند و همين نكته مي تواند تاثير منفي در دكوراسيون منزل شما داشته باشد.

6-يكي از پرسش هايي كه همواره در انتخاب پرده ها مطرح مي شود اين است كه آيا پرده پارچه اي در كنار پرده كركره اي مي تواند قرار بگيرد يا خير؟ درست است كه در نگاه اول اين دو مدل پرده با هم تفاوت دارند، اما شايد برايتان جالب باشد كه اهالي فن اين حوزه معتقد هستند كه اين دو مدل پرده به شرط آن كه به درستي در كنار هم قرار بگيرند مي توانند جلوه خاصي داشته و به زيبايي محيط بيفزايند.

 

7-يكي ديگر از نكاتي كه از جانب متخصصصان اين حوزه توصيه نيز مي شود اين است كه براي مكان هايي كه قصد استراحت در آن را داريد از پرده هاي شيد و زبرا استفاده كنيد. زيرا اين پرده ها قابليت كم و زياد كردن نور را دارند. به اين نكته توجه كنيد كه خريد پرده زبرا و انتخاب طرح و رنگ متناسب با فضا و دكوراسيون داخلي با توجه به تنوع زياد اين مدل از پرده هميشه كار سختي بوده و بايد حتما از تجربه و راهنمايي فروشندگان استفاده كنيد و از آن ها بخواهيد تا نمونه كارهاي مختلف را به شما نشان دهند و با كمك آن ها بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

8-يكي از دغدغه هاي اصلي در انتخاب پرده اندازه قد آن است. البته اين موضوع كاملا به سليقه شخصي شما بستگي دارد؛ چرا كه مي توان به هر ميزان قد پرده را در نظر گرفت. به طور مثال انتهاي پرده هم سطح زمين باشد يا اينكه مقداري روي زمين كشيده شود.

9-براي حاشيه پرده و نصب چوب پرده 2.5 سانت در نظر بگيريد. اين اندازه باعث شكيل تر شدن پرده شما مي شود.

10-نكته آخر اينكه هميشه پرده را در بالاترين حد نسبت به سقف نصب كنيد؛ اين كار سبب مي شود تا طرح و مدل پرده به خوبي نمايان شده و زيبايي پرده چند برابر شود.

منبع: شفقنا

 

ضرورت استفاده از نرم افزار پخش مويرگي

۷۶ بازديد

ضرورت استفاده از نرم افزار پخش مويرگي

 

cvhd_b1.png

 

به نقل از نماينده رشد و توسعه مشاغل به گونه اي است كه اگر همراه با فناوري هاي به روز نباشد، براي شركت مشكلاتي ايجاد مي كند. امروزه، سرعت تغيير به گونه اي است كه مشاغل مدل هاي سنتي خود را رها كرده و حرفه اي تر اداره مي شوند. در گذشته استفاده از دفاتر حسابداري و سوابق حسابداري، امري عادي بوده است كه محاسبات دستي احتمالاً مستعد خطا هستند. اما با پيشرفت تكنولوژي و استفاده از آن، امروزه بسياري از اين محاسبات فقط با يك دكمه انجام مي شود. در حقيقت، با استفاده از نرم افزارهاي حسابداري مانند نرم افزار پخش مويرگي، مستندسازي و محاسبه كليه ملزومات حسابداري بسيار ساده تر از گذشته شده است.

 

در اين ميان، پخش كنندگان از نرم افزار براي بهبود فرآيند خود استفاده مي كنند. در اين مطلب در مورد شركت هاي پخش، نيازهاي آنها به نرم افزار پخش كننده مويرگي جديد و بسته نرم افزاري جديد صحبت خواهيم كرد.

 

پخش مويرگي چيست؟

 

پخش مويرگي، فرآيندي است كه شركت ها محصول يا خدمات خود را به مشتري تحويل مي دهند. به عبارتي توزيع محصولات از توليد كننده تا آخرين خريدار. مويرگ ها عروق كوچكي هستند كه خون را به سلول ها منتقل مي كنند و با اين استعاره سيستم توزيع مويرگي ايجاد كرده اند. اين يك سيستم ايده اي است كه بايد در همه مشاغل جدي گرفته شود.

 

بسياري از شركت ها اين كار را در داخل انجام مي دهند. به عبارت ديگر، آنها ابزار، امكانات و نيروي انساني مورد نياز خود را دارند و در رده شركت هاي پخش مويرگي مستقل قرار مي گيرند.

 

دسته ديگر مسئوليت توزيع محصولات به يك يا چند شركت را بر عهده دارند. شركت هاي پخش مويرگي مستقل تا حد زيادي مسئوليت توزيع محصولات شركت هاي فعال در صنايع غذايي، دارويي و مواد شوينده را بر عهده دارند.

 

چند نوع پخش داريم؟

 

1. سفارش و توزيع عالي

 

در مرحله اول، شخصي به عنوان بازديدكننده به فروشگاه مي آيد و با وسايل و ابزار خود شروع مي كند (بازديد سنتي كه از كاغذ و قلم براي يادداشت ها استفاده مي كند و كاتالوگ كاغذ براي معرفي محصولات يا بازديد مدرن كه از نرم افزار مخصوص تبلت استفاده مي كند) و سفارش مي گيرد. سپس بعد از ارسال درخواست به شركت پخش، نماينده سفارش فروشگاه را تحويل مي دهد. (در اينجا، نماينده توزيع نيز مي تواند يك رايانه لوحي و نرم افزار كوچك براي توزيع، مشتري را تحويل و امضا كند.)

 

2. پخش گرم

 

در اين نوع پخش، فقط يك نفر توزيع كننده و بازديد كننده است. به اين ترتيب بازديد كننده محصولات را در اتومبيل خود قرار مي دهد. سپس وي با مراجعه به فروشگاه ها با ابزار خود (سنتي يا مدرن) به سفارش و بازديد مي پردازد.

 

پس از ثبت سفارش، محصولات مورد نياز را همزمان تهيه و به فروشگاه تحويل مي دهيد. در مورد بازديد كننده مدرن، بازديد كننده مي تواند در همان لحظه با چاپگر فاكتور مشتري چاپ و تحويل دهد.

 

ضرورت استفاده از نرم افزار پخش موويرگي

 

هميشه يكي از مشكلات شركت هاي فعال در صنعت پخش، تصور غلط درباره روند پخش است. اين امر به شركت ها اجازه مي دهد تا به مسيري نادرست بروند و هرچه اين شركت ها تلاش خود را گسترش دهند علاوه بر هزينه بيشتر منابع (با رشد شركت ها) مشكلات بيشتري نيز خواهند داشت.

 

روند كلي شركت هاي توزيع مويرگي شامل يازده فرآيند كلي است كه در زير به آنها اشاره خواهيم كرد. نكته قابل ذكر اين است كه پرسنل واحدهاي مختلف ممكن است در يك فرآيند دخيل باشند، به عنوان مثال علاوه بر مدير انبار، مدير فروش و كارشناس تجارت شركت.

 

    فهرست

    عرضه

    مديريت شعب

    مديريت فروش

    برنامه ريزي

    حسابدار فروش و آموزش

    حسابداري

    تغذيه

    حمل و نقل و توزيع

    مرتب سازي

 

نياز به يك سيستم يكپارچه براي مديريت اين فرآيند غير قابل انكار است. در حقيقت، از آنجا كه افراد مختلفي از واحدهاي مختلف در اين فرآيند دخيل هستند، يك سيستم يكپارچه يكي از نيازهاي اساسي سازمان است. اين سيستم مي تواند فرآيندهاي سفارش و توزيع را مديريت كند و همزمان اطلاعات مورد نياز واحد حسابداري و مالي را ضبط كند.

 

نرم افزار پخش مويرگي به شما امكان مي دهد تا وضعيت سفارشات، موجودي، پرداخت ها، مطالبات و بدهي هاي خود را به راحتي بشناسيد تا بتوانيد به راحتي تصميمات شغلي بهتري بگيريد. با توجه به اينكه ممكن است تعداد بازديد كنندگان زياد باشد، استفاده از وب و اينترنت مي تواند فوراً اطلاعات جديد يا موجودي كنترل را بدست آورد.

 

با توجه به كاهش احتمال خطا در اين فرايند، مي توان تصميمات مناسبي در مورد رشد تجارت گرفت كه آينده شركت را تعيين مي كند.

 

شركاي سيستم، نرم افزار حسابداري مناسب براي مشاغل كوچك با به روزرساني مداوم، انتخاب مناسبي براي مديران تجارت است. نرم افزار پخش مويرگي با سيستم سفارش دهي، سيستم پخش جريان سرد، سيستم پخش جريان گرم و اپليكيشن سفارش براي موبايل و تبلت، نرم افزاري قدرتمند را براي شركت هاي پخش فراهم كرده است.

 

منبع : مهر

 

كود هاي شيميايي

۸۲ بازديد

tl0j_n1.jpeg 

كود شيميايي به مواد معدني گفته ميشود كه داراي يك يا چند عنصر مورد نياز براي تغذيه گياهان هستند. اين كودها باعث افزايش رشد گياه شده و از طريق فرآيندهاي شيميايي توليد ميشوند. علاوه بر اين، كودهاي شيميايي موجب افزايش اثربخشي خاك با اصلاح نگهداري آب و هواي آن ميشود.

امروزه كودهاي شيميايي در تامين چيزي در حدود ?? تا ??% از منابع غذايي جهان نقش دارند. كود شيميايي مي تواند هم به خاك اضافه شود، هم مستقيما به برگ گياهان پاشيده شود، ويا آن را در آب حل كرد و به خاك گياهان اضافه كرد. كودهاي شيميايي به منظورافزايش كيفيت خاك، افزايش ميزان محصول و يا ارتقاء كيفيت محصول توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين كودها به دليل معدني بودن بلافاصله تجزيه شده و در اختيار گياه قرار مي‌گيرند و بنابراين باعث افزايش سرعت رشد و عملكرد كيفي و كمي گياه در زمان كمتر مي‌شوند.

روش‌هاي مصرف كودهاي مختلف با توجه به نحوه جذب و پايداري آنها متفاوت است. عناصر مورد نياز به دو دسته پر مصرف(ماكرو) و كم مصرف(ميكرو) تقسيم مي‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نيتروژن)، فسفر، پتاسيم، گوگرد، كلسيم و منيزيم و عناصر كم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روي، كلر و موليبدن مي‌باشد. انواع زيادي از كودهاي شيميايي وجود دارند كه به شكل‌هاي پودري، گرانوله، مايع و گاز توليد مي شوند و مورد مصرف كشاورزان قرار مي‌گيرند.

  • دلايل استفاده وتاثيرات كمبود برخي عناصر اصلي در رشد گياهان

كودهاي شيميايي اكثراً شامل تركيباتي از عناصر سه گانه نيتروژن، فسفر و پتاسيم مي باشند، كه جهت افزايش توليد محصول به خاك اضافه مي شوند.

عموماً گياهي كه دچار كمبود نيتروژن باشد كوچك بوده و رشد كندي دارد؛ زيرا اين گياهان نيتروژن مورد نياز براي ساخت مواد بنيادي و ژنتيكي را به طور كافي ندارند. اين گياهان به دليل نداشتن كلروفيل كافي غالبا سبز كم‌رنگ يا مايل به زرد هستند. برگ‌هاي پيرتر دچار بافت‏‌مردگي شده و مي‌ميرند.در اين كود نيتروژن (ازت) به ? شكل اوره (?? درصد)، نيترات (? درصد) و آمونيوم (? درصد) وجود دارد. به همين دليل در زمان هاي مناسب پس از كوددهي جذب اين عنصر توسط گياه صورت گرفته و راندمان جذب افزايش مي يابد.

چنانچه گياه دچار كمبود فسفر باشد، نشانه هايي به طورقطع در گياه ظاهر مي شود. به طور مثال رشد گياه بسيار كند شده و يا متوقف مي شود.اين گياهان اغلب دچار ريزش برگ و يا ريزش شكوفه ميشوند و برگشان دچار تغيير رنگ شده و معمولا حاشيه ي برگ ها ارغواني و يا قرمز رنگ مي شود.

گاهي علائم كمبود فسفر شبيه به كمبود نيتروژن در گياهان مي‌باشد. در كمبود فسفر رشد بخش هوايي و ريشه كند و يا متوقف مي‌شود. برگ گياهان كوتاه، باريك و نازك شده و در اين حالت دمبرگ‎ها زاويه كوچكي را با شاخه تشكيل مي‌دهند. رشد طولي گياه عمودي مي شود و شاخه‌هاي جانبي كمتر رشد مي‌يابند. برگ‎ها به رنگ سبز تيره مايل به آبي يا ارغواني در مي‌آيند و گاهي لكه‌ها و يا نوارهايي به همين رنگ بر روي پهنك برگ‎ها ظاهر مي‌شود. تعداد برگها كاهش يافته، جوانه‌ها مي‌ميرند و تعداد شكوفه‌ها نيزكاهش مي‌يابد. بنابراين از محصول ميوه نيز كاسته مي‌شود. در هنگام كمبود فسفر در بعضي از ميوه ها، گوشت ميوه نرم و شيره ميوه خيلي ترش و خاصيت انباري آن كم مي‎شود.

اگر گياهان دچار كمبود پتاسيم شده باشند، نوك و حاشيه برگ هايشان بخصوص در برگ هاي پاييني دچار سوختگي مي شود كه اصطلاحاً به آن نوك سوختگي يا لب سوختگي گفته مي شود. همچنين زماني كه كمبود پتاسيم در گياهي به وجود آيد، تشنگي گياه سريع تر خودش را نشان داده و گياه سريعاً پژمرده شده و شادابي خود را از دست مي دهد. چنانچه گياهان دچار كمبود پتاسيم شوند، اغلب علائم زير را از خود بروز مي دهند. توقف رشد در حالت عمومي، كوتاه شدن ميان گره ها و كوتاه ماندن برگ‎ها، ميوه ها نوك كشيده شده و عدم تكامل در قسمت دم ميوه.

  • كاربرد و موارد مصرف عناصر اصلي

كمك به فتوسنتز و بهبود كيفيت محصول، افزايش بذر و ميوه، رشد سريعتر شاخ و برگ گياه از مزاياي استفاده ازكودهاي حاوي نيتروژن مي باشد. همچنين نيتروژن از عناصر تغذيه اي مهم در افزايش عملكرد مي‎باشد و به رشد بهينه گياهان كمك مي كند.

فسفر به ايجاد يك سيستم ريشه دهي قوي و سالم در گياهان كمك مي‎كند. درصد بالاي فسفرموجب تحريك ريشه زايي، افزايش گلدهي و افزايش تشكيل ميوه مي شود. فسفر مهمترين عامل در روند صحيح فتوسنتز براي گياه است.همچنين فسفر به ريشه زايي بيشتر و ازدياد شكوفه ها نيز كمك مي‎كند.

پتاسيم موجود در كود به بهبود ميوه دهي و يا پر شدن دانه كمك مي كند و تأثير به سزايي بر رنگ آوري محصولات زراعي، باغي و گلخانه اي مي‎گذارد و در نهايت باعث افزايش كمي و كيفي محصول مي‎گردد. پتاس در گياهان زينتي به گلدهي و در درختان ميوه به درشت شدن ميوه كمك چشمگيري مي‎كند. كودهاي حاوي مقادير بالاي پتاسيم موجب رسيدن ميوه و افزايش كيفيت محصول مي گردد. عموما كودهاي حاوي پتاسيم در رشد قوي ساقه، حركت آب در گياهان، پيشرفت گلدهي و باروري گياهان موثرند.

  • توضيحات فني

اگر چه نيتروژن بيشترين اتمسفر را تشكيل مي دهد، اما در شكلي است كه براي گياهان قابل دسترس نيست. نيتروژن مهمترين كود است، زيرا اين عنصر در DNA، پروتئين و ديگر اجزاي گياه (مانند كلروفيل) موجود است و در رشد برگها بسيار موثر است. تنها برخي از باكتريها و گياهان ميزبان آنها (به ويژه حبوبات) مي توانند نيتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبديل آن به آمونياك تثبيت كند. فسفات مورد نياز براي توليدATP و DNA، حامل انرژي اصلي در سلول ها، و همچنين برخي از چربي ها مورد نياز است.

نيتروژن در گياهان به صورت هاي نيترات ،يون آمونيم و اوره قابل جذب مي باشد. نيترات آمونيم %?? نيتروژن داشته و هر دو فرم نيتروژن آن قابل جذب توسط گياه مي باشد. اين كود داراي پايداري بيشتر نسبت به كود اوره (رايج ترين كود مصرفي كشاورزي در ايران) مي باشد. اوره تركيب آلي بوده و به همين فرم قابل جذب توسط گياه مي باشد. از اوره در محلول پاشي برگ گياهان نيز استفاده ميشود. اوره و نيترات آمونيم را مي توان قبل از كاشت محصول و بعد از آن كه گياه مقداري رشد كرد به خاك افزود.

به طوركلي، درصد فسفر كودهاي شيميايي به صورت درصد اكسيد فسفر ذكر مي شود. اسيد فسفريك كه از تجزيه مواد آلي خاك حاصل مي شود قابل جذب گياه است، اما به صورت كود شيميايي مصرف نميشود. بخش اعظم كودهاي فسفري كه به خاك داده مي شود به وسيله كلسيم در خاك هاي قليايي و به وسيله آهن و آلومينيوم در خاكهاي اسيدي تثبيت مي گردد. معمولاً كود هاي فسفري كه به خاك داده ميشود در سال اول به صورت قابل جذب گياه باقي مي ماند و بخش كمي نيز طي سالهاي آينده قابل جذب گياه مي شود. اين عنصرعموما موجب توسعه ريشه ها، گل ها، دانه ها، ميوه ها مي شود.

ميزان محلول بودن و حركت كود فسفره در خاك بسيار محدود است. كودهاي فسفره را قبل از كاشت بايد به خاك داد و آنها را مستقيماً در ناحيه توسعه ريشه قرار داد. حداكثر ميزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده مي شود. بنابراين رساندن pH خاك به اين حدود مي تواند در افزايش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغيير pH خاك در خاكهاي اسيدي با اضافه كردن آهك و در خاكهاي قليايي با اضافه كردن كودهاي اسيدي يا گوگردي انجام پذير است.

اغلب كودهاي پتاسيم  محلول در آب هستند و نحوه ي اضافه كردن آنها به خاك نقش زيادي در اثر بخشي كود ندارد. كلريد پتاسيم فراوانترين تركيب پتاسيم در طبيعت است. كمبود پتاسيم بيشتر در خاك هاي اسيدي و خاك هاي شني ديده مي شود، اما كمبود آن در ساير خاك ها تحت شرايط آبياري و برداشت مقدار زيادي محصول (به ويژه يونجه) نيز مشاهده مي گردد. سولفات پتاسيم معمولترين كود پتاسيم است كه در زراعت مصرف مي شود. پتاسيم از تجزيه اوليه بقاياي گياهي نيز به خاك اضافه مي شود، اما هوموس خاك بعنوان منبع قابل توجه پتاسيم به شمار نمي رود، زيرا پتاسيم بوسيله مواد آلي تثبيت نمي گردد.

نيترات پتاسيم داراي ??% اكسيد پتاسيم است، اما كودي گران قيمت مي باشد. خاكهايي كه مقدار زيادي رس از نوع ورمي كولايت و ايليت دارند پتاسيم را تثبيت مي كنند. كلريد پتاسيم داراي مقدار زيادي پتاسيم (?? تا ??%) مي باشد. با اين حال مصرف بي رويهي كلريد پتاسيم در مواردي كه به مقدار زيادي پتاسيم نياز است چندان مطلوب نيست؛ زيرا احتمال مسموميت ناشي از فراواني كلر پيش ميآيد. با اين كه مقداري كلر براي محصولاتي مانند توتون و پنبه لازم است، اما زيادي كلر در خاك موجب نقصان كيفيت در توتون و آبدار شدن غده سيب زميني مي شود.

 

انواع كانكتورهاي شبكه كدام اند؟

۸۴ بازديد

 

كانكتور قطعه اي مي باشد كه به بخشي از كابل متصل شده و بخشي از سيستم كابل كشي را به پايان مي رساند و در واقع يك نقطه ي ورودي را براي دستگاه هاي شبكه همچون رايانه، روتر و هاب را فراهم مي سازد.

كانكتورها داراي انواع مختلفي مي باشند، آن ها را مي توان با توجه به ويژگي هاي ظاهري و همچنين خصوصيات جفت گيري از يكديگر متمايز نمود؛ از قبيل جك ها و شاخه ها كه كانكتورهاي نر محسوب مي شوند يا پريزها و درگاه ها كه كانكتورهاي ماده به حساب مي آيند. آن ها همچنين مي توانند با توجه به نحوه ي پيكربندي اتصالات متفاوتي كه دارند از يكديگر تميز داده شوند، به عنوان مثال اتصالات DB9 و DB15 كه به ترتيب داراي ? و ?? پين مي باشند. يكي ديگر از راه هاي تمايز دادن كانكتورها نسبت به هم نوع رابط هاي الكتريكي مي باشد كه از آنها پشتيباني مي كنند.

موارد زير نمونه اي از كانكتورهاي مختلف مي باشند:

كانكتورهاي رابط سريال مانند RS-232 و V.35

كانكتورهاي اترنت مانند كانكتورهاي RJ-45 و BNC

كانكتور كابل كشي فيبر نوري مانند كانكتورهاي SC و ST

به معناي واقعي كلمه ده ها نوع از كانكتورهاي گوناگون در شبكه مورد استفاده قرار مي گيرند كه متخصصين حرفه اي شبكه بايستي با بسياري از آن ها آشنايي كامل داشته باشند.

كانكتور BNC

اتصال دهنده يا همان كانكتور BNC مجموعه اي از كانكتورها مي باشد كه جهت متصل نمودن كابل كشي كواكسيال تينت به اجزاي مختلف شبكه مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور BNC مجهز به يك مكانيزم پيچش و قفل بوده كه اين مكانيزم منجر به فراهم شدن يك اتصال مطمئن و ايمن بين سيستم كابل كشي شبكه و تجهيزات مي شود.

به طور كلي كانكتورهاي BNC در شبكه هاي ??Base2 اترنت كاربرد دارند. انواع مختلف كانكتورهاي BNC موارد زير را شامل مي شود:

كانكتور كابل BNC كه به انتهاي يك كابل تينت لحيم كاري و يا جوش داده شده است.

كانكتور BNC T كه به جهت متصل نمودن كارت رابط شبكه (NIC) به يك بخش از كابل تينت مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور BNC barrel كه به منظور متصل نمودن دو قطعه كابل تينت استفاده مي شود.

پايانه ي BNC كه يك پايانه ي ?? اهمي را در پايان آزاد كابل تينت فراهم مي سازد.

كانكتور DB

كانكتور DB به هر نوع كانكتوري گفته مي شود كه جهت اتصال تجهيزات ترمينال داده (DTE) مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتورهاي DB سابقاً، كانكتور هاي سري D ناميده مي شدند. كانكتورهاي DB را مي توان به منظور اتصالات سريال يا موازي بين دستگاه ها استفاده نمود. انواع رايج كانكتورهاي خانواده ي DB شامل موارد زير مي شوند:

كانكتور DB-9 كه يك كانكتور سريال با ? پين جهت اتصال مودم ها، چاپگرهاي سريال، دستگاه هاي ماوس و غيره مي باشد.

كانكتور DB-15 كه يك كانكتور با ?? پين بوده و به منظور متصل نمودن دستگاه هايي همچون مانيتورهاي مكين تاش و كارت هاي رابط شبكه (NIC)، براي كابل هاي ??Base5 مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور DB-25، كه يك كانكتور داراي ?? پين بوده و جهت متصل نمودن دستگاه هاي رابط سيستم ريز كامپيوتر مكين تاش (SCSI)، مودم ها، چاپگر هاي سريال، كابل هاي موازي، جعبه هاي سوئيچ و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور DB-37 كه يك كانكتور با تعداد ?? پين مي باشد و جهت اتصال دستگاه هايي همچون روتر و واحدهاي خدمات كانال (CSU) استفاده مي شود.

كانكتور DB-60 كه كانكتوري با ?? پين مي باشد و جهت متصل نمودن دستگاه هايي مانند روترهاي سيسكو مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور هاي سري V

كانكتورهاي سري V مجموعه اي از استانداردهاي ارتباطي مي باشند كه توسط اتحاديه ي بين المللي ارتباطات از راه دور (ITU) توسعه داده شده اند.

پروتكل ‌هاي سريV روش ‌هايي را به منظور تبادل اطلاعات از طريق سيستم تلفن عمومي با استفاده از ابزارهاي ارتباطي نظير مودم و مولتي پلكسر، ايجاد مي نمايند. اين پروتكل هاي گوناگون در واقع رابط هاي بين تجهيزات پايانه داده (DTE) مانند كامپيوترها و تجهيزات ارتباطات داده (DCE) مانند مودم ها را تعيين نموده و همچنين روش هاي سيگنال دهي را جهت استفاده از طريق سيستم هاي تلفن عمومي ارائه مي نمايند.

كانكتورهاي RJ

كانكتورهاي RJ خانواده اي از كانكتورهاي push-and-click يا همان فشار و كليك براي سيم كشي جفت پيچ خورده در سيم كشي تلفن و شبكه به شمار مي روند. RJ مخفف Regged Jack مي باشد و انواع كانكتورهاي RJ هم اتصال ماده يعني jack و هم نوع اتصال نر يعني Plug را در بر مي گيرند.

كانكتور RJ-11 يك كانكتور نوعي تلفني با ? سيم يا ? سيم مي باشد كه تلفن ها را به صفحات جداري متصل مي نمايد. كانكتور RJ-11 حداكثر شش سيم را پشتيباني مي كند اما فقط نوع داراي چهار سيم آن با كابل كشي دو جفت پيچ خورده به طور متداول در كابل كشي تلفن يافت مي شود.

كانكتور RJ-45 يك كانكتور نوع تلفن ? سيمي مي باشد كه به منظور اتصال رايانه‌ها، صفحات جداري الكتريكي، پچ پانل هل و ساير اجزاي شبكه با كابل كشي جفت پيچ خورده بكار مي‌رود. كانكتور RJ-45 يك نوع اتصال دهنده ي استاندارد براي هر دو جفت كابل كشي جفت پيچ خورده ي محافظت نشده (UTP) و جفت پيچ خورده ي محافظت شده (STP) در شبكه هاي اترنت star-topology مانند ??BaseT و ???BaseT4 محسوب مي شود.

كانكتور RJ-48 يك كانكتور تلفن از نوع ? سيم بوده كه به منظور اتصال خطوط سرويس داده ي ديجيتال T1 و ??KB با كابل كشي جفت پيچ خورده مورد استفاده قرار مي گيرد. كانكتور RJ-48 از همان جك كانكتور RJ-45 استفاده نموده در حالي كه از پين متفاوتي استفاده مي كند، به همراه يك جفت سيم بخ منظور انتقال سيگنال و يك جفت براي دريافت سيگنال، يك جفت جهت تخليه و يك جفت استفاده نشده جهت رزرو براي استفاده هاي احتمالي آينده.

يه طور كلي كانكتورهاي RJ-48 در سه نوع RJ-48C ، RJ-48X براي اتصال خطوط T1 و RJ-48S براي اتصال خطوط DDS 56-KB تعبيه شده اند.

كانكتورهاي فيبر نوري

كانكتورهاي SC / ST جهت اتصال كابل كشي فيبر نوري به دستگاه هاي شبكه استفاده مي شوند. حروف اختصاري SC مخفف subscriber connector و ST مخفف straight tip مي باشند.

اين كانكتورها جزو انواع كانكتورهايي مي باشند كه معمولاً براي اتصال كابل كشي فيبر نوري به دستگاه هاي شبكه مورد استفاده قرار مي گيرند. هر دو مورد از اين كانكتورها توسط استاندارد هاي اتحاديه ي صنايع الكترونيكي و انجمن صنعت ارتباطات به رسميت شناخته شده اند.

حروف SC مخفف اتصال مشترك است و يك كانكتور فيبر نوري استاندارد دوبلكس با بدنه ي پلاستيكي شكل مربع و ويژگي قفل push-pull locking مي باشد. كانكتورهاي SC به طور معمول در محيط هاي ارتباطي داده، CATV و تلفن استفاده مي شوند.

كانكتور ST، يك كانكتور فيبر نوري با كارايي بالا و با حلقه هاي سراميكي گرد بوده كه داراي قفل bayonet يا همان قفل چفتي مي باشد. كانكتور هاي ST نسبت به كانكتورهاي SC متداول تر مي باشند.

معمولاً مي توانيد از كانكتورهاي SC و ST با كابل كشي فيبر نوري تك حالته يا چند حالته استفاده كنيد. همچنين لازم به ذكر است كه كانكتورهاي SC و ST به دو صورت ساده و دوبلكس عرضه مي شوند.

نوع سوم از كانكتورهاي فيبر نوري كانكتورهاي SMA مي باشند كه از ويژگي قفل مهره اي برخوردار بوده و زير مجموعه هاي آن شامل كانكتورهاي SMA905 و SMA906 مي باشند.

و اما در واقع بهترين كانكتورهاي فيبر نوري كانكتورهاي military-grade هستند. اين كانكتورها داراي مشخصات MIL-C-83522 (ST) بوده و ضد خوردگي هستند، قابليت كاهش فشار كابل را داشته و در برابر گرما، شوك، لرزش، قارچ و هرگونه سايش مقاوم هستند.

دستگاه هاي رابط سيستم ريز كامپيوترها يا SCSI

واژه ي SCSI مخفف Small Computer System Interface بوده و زمينه ي اتصال لوازم جانبي را به رايانه با استفاده از رابط انتقال موازي فراهم مي سازد. كانكتورهاي (SCSI) توسط كمپاني اپل توسعه يافته است و در دنياي رايانه هاي شخصي براي سولوشن هاي ذخيره سازي با كيفيت بالا مورد استفاده قرار مي گيرد.

به منظور پياده سازي SCSI بر روي يك سيستم، مي توانيد از يك آداپتور SCSI جهت رابط با سيستم و دستگاه هاي مناسب SCSI مانند هارد ديسك هاي SCSI استفاده كنيد.

هر دستگاه مرتبط با يك گذرگاه SCSI بايد داراي يك شماره شناسه ي دستگاه SCSI تخصيص داده شده به خود آن دستگاه باشد كه به SCSI اجازه مي دهد تا تعدادي از دستگاه ها را توسط يك گذرگاه موازي واحد به يكديگر متصل نمايد.

شما مي توانيد شناسه هاي SCSI را با استفاده از سوئيچ هاي dip يا jumper ها و يا با استفاده از نرم افزار پيكربندي تغيير دهيد.

https://networkencyclopedia.com/connector-device/

https://networkencyclopedia.com/bnc-connector/

https://networkencyclopedia.com/db-connector/

https://networkencyclopedia.com/sc-and-st-connectors/

https://networkencyclopedia.com/small-computer-system-interface-scsi/

 

The post انواع كانكتورهاي شبكه كدام اند؟ appeared first on فروشگاه اينترنتي نود - Node Shop.

 

كود هاي شيميايي

۷۹ بازديد

tl0j_n1.jpeg 

كود شيميايي به مواد معدني گفته ميشود كه داراي يك يا چند عنصر مورد نياز براي تغذيه گياهان هستند. اين كودها باعث افزايش رشد گياه شده و از طريق فرآيندهاي شيميايي توليد ميشوند. علاوه بر اين، كودهاي شيميايي موجب افزايش اثربخشي خاك با اصلاح نگهداري آب و هواي آن ميشود.

امروزه كودهاي شيميايي در تامين چيزي در حدود ?? تا ??% از منابع غذايي جهان نقش دارند. كود شيميايي مي تواند هم به خاك اضافه شود، هم مستقيما به برگ گياهان پاشيده شود، ويا آن را در آب حل كرد و به خاك گياهان اضافه كرد. كودهاي شيميايي به منظورافزايش كيفيت خاك، افزايش ميزان محصول و يا ارتقاء كيفيت محصول توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين كودها به دليل معدني بودن بلافاصله تجزيه شده و در اختيار گياه قرار مي‌گيرند و بنابراين باعث افزايش سرعت رشد و عملكرد كيفي و كمي گياه در زمان كمتر مي‌شوند.

روش‌هاي مصرف كودهاي مختلف با توجه به نحوه جذب و پايداري آنها متفاوت است. عناصر مورد نياز به دو دسته پر مصرف(ماكرو) و كم مصرف(ميكرو) تقسيم مي‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نيتروژن)، فسفر، پتاسيم، گوگرد، كلسيم و منيزيم و عناصر كم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روي، كلر و موليبدن مي‌باشد. انواع زيادي از كودهاي شيميايي وجود دارند كه به شكل‌هاي پودري، گرانوله، مايع و گاز توليد مي شوند و مورد مصرف كشاورزان قرار مي‌گيرند.

  • دلايل استفاده وتاثيرات كمبود برخي عناصر اصلي در رشد گياهان

كودهاي شيميايي اكثراً شامل تركيباتي از عناصر سه گانه نيتروژن، فسفر و پتاسيم مي باشند، كه جهت افزايش توليد محصول به خاك اضافه مي شوند.

عموماً گياهي كه دچار كمبود نيتروژن باشد كوچك بوده و رشد كندي دارد؛ زيرا اين گياهان نيتروژن مورد نياز براي ساخت مواد بنيادي و ژنتيكي را به طور كافي ندارند. اين گياهان به دليل نداشتن كلروفيل كافي غالبا سبز كم‌رنگ يا مايل به زرد هستند. برگ‌هاي پيرتر دچار بافت‏‌مردگي شده و مي‌ميرند.در اين كود نيتروژن (ازت) به ? شكل اوره (?? درصد)، نيترات (? درصد) و آمونيوم (? درصد) وجود دارد. به همين دليل در زمان هاي مناسب پس از كوددهي جذب اين عنصر توسط گياه صورت گرفته و راندمان جذب افزايش مي يابد.

چنانچه گياه دچار كمبود فسفر باشد، نشانه هايي به طورقطع در گياه ظاهر مي شود. به طور مثال رشد گياه بسيار كند شده و يا متوقف مي شود.اين گياهان اغلب دچار ريزش برگ و يا ريزش شكوفه ميشوند و برگشان دچار تغيير رنگ شده و معمولا حاشيه ي برگ ها ارغواني و يا قرمز رنگ مي شود.

گاهي علائم كمبود فسفر شبيه به كمبود نيتروژن در گياهان مي‌باشد. در كمبود فسفر رشد بخش هوايي و ريشه كند و يا متوقف مي‌شود. برگ گياهان كوتاه، باريك و نازك شده و در اين حالت دمبرگ‎ها زاويه كوچكي را با شاخه تشكيل مي‌دهند. رشد طولي گياه عمودي مي شود و شاخه‌هاي جانبي كمتر رشد مي‌يابند. برگ‎ها به رنگ سبز تيره مايل به آبي يا ارغواني در مي‌آيند و گاهي لكه‌ها و يا نوارهايي به همين رنگ بر روي پهنك برگ‎ها ظاهر مي‌شود. تعداد برگها كاهش يافته، جوانه‌ها مي‌ميرند و تعداد شكوفه‌ها نيزكاهش مي‌يابد. بنابراين از محصول ميوه نيز كاسته مي‌شود. در هنگام كمبود فسفر در بعضي از ميوه ها، گوشت ميوه نرم و شيره ميوه خيلي ترش و خاصيت انباري آن كم مي‎شود.

اگر گياهان دچار كمبود پتاسيم شده باشند، نوك و حاشيه برگ هايشان بخصوص در برگ هاي پاييني دچار سوختگي مي شود كه اصطلاحاً به آن نوك سوختگي يا لب سوختگي گفته مي شود. همچنين زماني كه كمبود پتاسيم در گياهي به وجود آيد، تشنگي گياه سريع تر خودش را نشان داده و گياه سريعاً پژمرده شده و شادابي خود را از دست مي دهد. چنانچه گياهان دچار كمبود پتاسيم شوند، اغلب علائم زير را از خود بروز مي دهند. توقف رشد در حالت عمومي، كوتاه شدن ميان گره ها و كوتاه ماندن برگ‎ها، ميوه ها نوك كشيده شده و عدم تكامل در قسمت دم ميوه.

  • كاربرد و موارد مصرف عناصر اصلي

كمك به فتوسنتز و بهبود كيفيت محصول، افزايش بذر و ميوه، رشد سريعتر شاخ و برگ گياه از مزاياي استفاده ازكودهاي حاوي نيتروژن مي باشد. همچنين نيتروژن از عناصر تغذيه اي مهم در افزايش عملكرد مي‎باشد و به رشد بهينه گياهان كمك مي كند.

فسفر به ايجاد يك سيستم ريشه دهي قوي و سالم در گياهان كمك مي‎كند. درصد بالاي فسفرموجب تحريك ريشه زايي، افزايش گلدهي و افزايش تشكيل ميوه مي شود. فسفر مهمترين عامل در روند صحيح فتوسنتز براي گياه است.همچنين فسفر به ريشه زايي بيشتر و ازدياد شكوفه ها نيز كمك مي‎كند.

پتاسيم موجود در كود به بهبود ميوه دهي و يا پر شدن دانه كمك مي كند و تأثير به سزايي بر رنگ آوري محصولات زراعي، باغي و گلخانه اي مي‎گذارد و در نهايت باعث افزايش كمي و كيفي محصول مي‎گردد. پتاس در گياهان زينتي به گلدهي و در درختان ميوه به درشت شدن ميوه كمك چشمگيري مي‎كند. كودهاي حاوي مقادير بالاي پتاسيم موجب رسيدن ميوه و افزايش كيفيت محصول مي گردد. عموما كودهاي حاوي پتاسيم در رشد قوي ساقه، حركت آب در گياهان، پيشرفت گلدهي و باروري گياهان موثرند.

  • توضيحات فني

اگر چه نيتروژن بيشترين اتمسفر را تشكيل مي دهد، اما در شكلي است كه براي گياهان قابل دسترس نيست. نيتروژن مهمترين كود است، زيرا اين عنصر در DNA، پروتئين و ديگر اجزاي گياه (مانند كلروفيل) موجود است و در رشد برگها بسيار موثر است. تنها برخي از باكتريها و گياهان ميزبان آنها (به ويژه حبوبات) مي توانند نيتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبديل آن به آمونياك تثبيت كند. فسفات مورد نياز براي توليدATP و DNA، حامل انرژي اصلي در سلول ها، و همچنين برخي از چربي ها مورد نياز است.

نيتروژن در گياهان به صورت هاي نيترات ،يون آمونيم و اوره قابل جذب مي باشد. نيترات آمونيم %?? نيتروژن داشته و هر دو فرم نيتروژن آن قابل جذب توسط گياه مي باشد. اين كود داراي پايداري بيشتر نسبت به كود اوره (رايج ترين كود مصرفي كشاورزي در ايران) مي باشد. اوره تركيب آلي بوده و به همين فرم قابل جذب توسط گياه مي باشد. از اوره در محلول پاشي برگ گياهان نيز استفاده ميشود. اوره و نيترات آمونيم را مي توان قبل از كاشت محصول و بعد از آن كه گياه مقداري رشد كرد به خاك افزود.

به طوركلي، درصد فسفر كودهاي شيميايي به صورت درصد اكسيد فسفر ذكر مي شود. اسيد فسفريك كه از تجزيه مواد آلي خاك حاصل مي شود قابل جذب گياه است، اما به صورت كود شيميايي مصرف نميشود. بخش اعظم كودهاي فسفري كه به خاك داده مي شود به وسيله كلسيم در خاك هاي قليايي و به وسيله آهن و آلومينيوم در خاكهاي اسيدي تثبيت مي گردد. معمولاً كود هاي فسفري كه به خاك داده ميشود در سال اول به صورت قابل جذب گياه باقي مي ماند و بخش كمي نيز طي سالهاي آينده قابل جذب گياه مي شود. اين عنصرعموما موجب توسعه ريشه ها، گل ها، دانه ها، ميوه ها مي شود.

ميزان محلول بودن و حركت كود فسفره در خاك بسيار محدود است. كودهاي فسفره را قبل از كاشت بايد به خاك داد و آنها را مستقيماً در ناحيه توسعه ريشه قرار داد. حداكثر ميزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده مي شود. بنابراين رساندن pH خاك به اين حدود مي تواند در افزايش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغيير pH خاك در خاكهاي اسيدي با اضافه كردن آهك و در خاكهاي قليايي با اضافه كردن كودهاي اسيدي يا گوگردي انجام پذير است.

اغلب كودهاي پتاسيم  محلول در آب هستند و نحوه ي اضافه كردن آنها به خاك نقش زيادي در اثر بخشي كود ندارد. كلريد پتاسيم فراوانترين تركيب پتاسيم در طبيعت است. كمبود پتاسيم بيشتر در خاك هاي اسيدي و خاك هاي شني ديده مي شود، اما كمبود آن در ساير خاك ها تحت شرايط آبياري و برداشت مقدار زيادي محصول (به ويژه يونجه) نيز مشاهده مي گردد. سولفات پتاسيم معمولترين كود پتاسيم است كه در زراعت مصرف مي شود. پتاسيم از تجزيه اوليه بقاياي گياهي نيز به خاك اضافه مي شود، اما هوموس خاك بعنوان منبع قابل توجه پتاسيم به شمار نمي رود، زيرا پتاسيم بوسيله مواد آلي تثبيت نمي گردد.

نيترات پتاسيم داراي ??% اكسيد پتاسيم است، اما كودي گران قيمت مي باشد. خاكهايي كه مقدار زيادي رس از نوع ورمي كولايت و ايليت دارند پتاسيم را تثبيت مي كنند. كلريد پتاسيم داراي مقدار زيادي پتاسيم (?? تا ??%) مي باشد. با اين حال مصرف بي رويهي كلريد پتاسيم در مواردي كه به مقدار زيادي پتاسيم نياز است چندان مطلوب نيست؛ زيرا احتمال مسموميت ناشي از فراواني كلر پيش ميآيد. با اين كه مقداري كلر براي محصولاتي مانند توتون و پنبه لازم است، اما زيادي كلر در خاك موجب نقصان كيفيت در توتون و آبدار شدن غده سيب زميني مي شود.

 

املاك عظيميان

۷۵ بازديد

در گستره امور ملكي مشاورين امين و صادق شما انگشت شمار هستند.

مناطقي كه مشاوران املاك عظيميان فعاليت مستمر دارند :

اقدسيه – صاحبقرانيه – آجودانيه – نياوران – كامرانيه – فرمانيه – شمال كاخ

 

بيشتر با املاك عظيميان آشنا شويد :

املاك عظيميان از سال 1395 فعاليت مجموعه خود را به طور رسمي آغاز كرد و پا به عرصه خريد و فروش و رهن و اجاره بهترين ملك هاي لوكس و لاكچري منطقه يك تهران نمود. اين فعاليت ها هم اكنون و بعد  از گذشت ? سال متمادي بيشتر شده و در راستاي رضايتمندي مشتري و خدمات بهينه هدفند گرديده است. شما مخاطب گرامي مي توانيد براي دسترسي به جامع ترين منبع ملك ها و مستغلات اين منطقه از لينك زير استفاده كرده و با املاك عظيميان تماس برقرار كنيد.

بلاگ املاك عظيميان

كارشناسان املاك عظيميان در ساعات زير پاسخگوي شما هستند

كافيست در ساعات قيد شده با ما تماس بگيريد و از مشاوره رايگان بهره مند شويد

كارشناسان املاك عظيميان در ساعت زير پاسخگوي شما هستند

شنبه تا پنج شنبه از ساعت ??:?? الي ??:??

جمعه ها و اعياد  ??:?? الي ??:??

شماره هاي تماس دفتر

شماره هاي تماس دفتر در قسمت زير قيد شده است - شماره هاي مشاورين در قسمت مشاوران

تلفن تماس :  ???? ???? ???

شماره فكس :  ???? ???? ???

پاسخگويي شبانه‌روزي : ??????? ????

آدرس دفتر املاك عظيميان : تهران . خيابان موحد دانش ( اقدسيه ) . بازار صدف . طبقه سوم . واحد هشت

 

نگهداري‌هاي پس از ايمپلنت ‌به چه صورت است؟

۸۲ بازديد

ايمپلنت دندان

ايمپلنت دندان از متدهايي است كه درست بسان دنداني سالم و طبيعي مي ماند و جايگزين دندان مي شود.

چه افرادي كانديداي ايمپلنت هستند؟


افراد داراي شرايط ذيل كانديداي مناسبي براي انجام ايمپلنت مي باشند:
1-
استخوان ناحيه مربوطه بايد از نظر تراكم،ارتفاع و قطر آمادگي لازم داشته باشند.
2-
مراجعه كننده نبايد داراي بيماري لثه اي بوده و بهداشت بايد در حد بالا بالايي باشد.
3-
استعمال دخانيات براي اين بيماران ممنوع مي باشد.
4-
بيمار بايد از نظر وضعيت بدني سالم باشد و به بيماري هايي من جمله ديابت پيشرفته،سرطان و ساير اينگونه بيماري ها مبتلا نباشد.
لطفا براي ديدن فيلم توسط دكتر بزرگ روي لينك ايمپلنت دندان كليك نماييد.


 

نگهداري‌هاي پس از ايمپلنت ‌به چه صورت است؟


پس از انجام ايمپلنت، رعايت بهداشت بايد به بهترين شكل صورت بگيرد. در غير اين صورت استخوان اطراف ايمپلنت و نيز لثه دچار عفونت شده سپس ايمپلنت مانند دنداني طبيعي لق مي شود و بايد آن را خارج كرد.
 

در‌مورد پروتز‌هاي روي ايمپلنت توضيحاتي مي‌دهيد؟


در مواقعي كه بيمار فقط يك دندان از دست رفته داشته باشد،مي توان آن را ايمپلنت جايگزين كرد اما اگر جاي زيادي از دندان-ها خالي باشد،آنگاه ايمپلنت ها به عنوان پايه هاي بريج مورد استفاده قرار مي گيرند.از ديگر موارد استفاده از ايمپلنت مربوط به آن دسته از بيماراني است كه براي مدت مديدي دندان هاي خود را از دست داده اند و داراي دندان مصنوعي مي باشند. بدين صورت با سپري شدن زمان دندان مصنوعي فك پايين به دليل تخريب استخوان فك لق مي شود.
بهترين گزينه براي درمان كردن اين قبيل از بيماران اين است كه حداقل دو ايمپلنت در گرداگرد دندان هاي نيش فك پايين قرار دهند.يعني روي آن ها دو گيره به صورتي قرار گيرد كه در داخل دندان مصنوعي قفل شود.اين عمل از بروز لق شدن آن جلوگيري به عمل مي آورد.
بررسي كامل قيمت و هزينه هاي كاشت ايمپلنت دندان
متقاضيان ايمپلنت براي ترميم دندان روز به روز بيشتر مي شود.اما يكي از مهم ترين موانع در استفاده از اين روش، هزينه ي سرسام آور اين عمل است.در ادامه به اين موضوع بيشتر خواهيم پرداخت.
 

ايمپلنت دندان


ايمپلنت دندان از متدهايي است كه درست بسان دنداني سالم و طبيعي مي ماند و جايگزين دندان مي شود. انتخاب نوع آن بستگي به عوامل مختلفي دارد من جمله: نوع پروتز،وضعيتي كه استخوان فك دارد و همينطور شرايط بيمار و از همه مهم تر قيمت ايمپلنت دندان...نكته ي مهم اين است كه بيمار بايد همانند دندان طبيعي از ايمپلنت دندان خود مراقبت كند و هم چنين فشار بيش از حد بر ايمپلنت دندان صحيح نمي باشد.
در مورد نگراني هاي زياد به خاطر اين عمل بايد بگويم كه شما تنها نيستيد.يكي از بزرگترين دغدغه هاي بيماران مربوط به همين هزينه ي درمان مي باشد.بنا بر شرايطي كه هر بيمار دارد،قيمت ايمپلنت دندان متفاوت مي باشد.بهترين روش براي دانستن قيمت دقيق اين است كه مشاوره رايگان بگيريد و از پزشكتان بخواهيد كه همه چيز را برايتان توضيح بدهد.بهتراست پزشكي را انتخاب كنيد كه همه ي مراحل دندانتان را من جمله كاشت و روكش،در يكجا انجام دهيد.اينگونه كمي از هزينه هاي اين عمل كاسته مي شود و ديگر نياز نخواهيد داشت تا به مطب هاي مختلفي مراجعه كنيد.
 

نوع ايمپلنت


هزينه هاي ايمپلنت دندان از عوامل گوناگوني سرچشمه مي گيرد.روش درماني كه پزشك برطبق شرايط فرد درنظر مي گيرد و همچنين نوع ايمپلنت از عامل هاي مهم است.پس از سپري شدن اين مرحله ها،پزشك در استخوان فك پيچ فلزي قرار مي دهد و بدين صورت درمان را آغاز مي كند.

 

قيمت ايمپلنت دندان


متاسفانه به دليل وارد شدن بعضي از تجهيزات پاياني و قيمت ايمپلنت دندان اين تجهيزات از كشورهايي مثل آمريكا و يا اروپا بيشتر بوده و دليل عمده و اصلي آن شركت هاي واردكننده ي خارجي هستند كه با اين قيمت گذاري ها باعث بروز اين چنين مشكلاتي شده اند و همه ي كشورهارا از لحاظ قدرت خريد يكسان مي پندارند. دليل ديگر اين است كه اين تجهيزات را با قيمت ايمپلنت دندان بيشتري مي فروشند و اين تفاوت ها بي تاثير نبوده است.بيشترين هزينه ي درمان هاي دندان پزشكي متعلق به كاشت دندان مي باشد.بخش عمده ي هزينه ي اين عمل به قيمت خود كالا بستگي دارد.
 

از برند هاي معتبر استفاده كنيد


مسلما برندي كه انتخاب مي كنيم در كيفيت درمان تاثير زيادي دارد.انتخاب كردن ايمپلنتي كه از هر نظر مناسب و محصول شركت معتبري باشد در ماندگاري و عدم آسيب ديدن ايمپلنت دندان تاثير بسزايي دارد.برعكس اين موضوع نيز كاملا صدق مي- كند، يعني استفاده از جنس نامرغوب و نامناسب عوارض شديدي به همراه خواهد داشت.
 

بررسي ميزان موفقيت


عوامل زيادي در موفقيت ايمپلنت دندان وجود دارند كه در ميان آن ها مي توان به سلامت جسمي،سلامتي و كيفيت لثه و همينطور تراكم استخوان فك اشاره كرد.همه ي اين عوامل در موفقيت يك ايمپلنت دنداني تاثير جدي دارند.
اين روش يعني كاشت دندان،در جوامع پيشرفته ي پزشكي نسبت به ساير عمليات زيبايي دندان مورد تاييد قرار گرفته است و در مقايسه با روش هاي سنتي و قديمي بهتر است.با اين حال به علت هزينه ي بسيار بالايي كه دارد باعث مي شود تا عده ي زيادي از بيماران از انجام اين عمل چشم پوشي كنند.بهتر است كه در ابتدا با پزشك متخصص مشورت كنيد و سپس تصميم بگيريد.
ايمپلنت دندان كار آساني نيست و نبايد آن را به هر پزشكي سپرد.درست است كه هزينه ي انجام اين عمل بسيار مهم است، اما با چه قيمت ايمپلنت دندان...در نتيجه هم به فكر هزينه باشيد و هم پزشكي كه قرار است زيبايي دندانتان را به او بسپريد.پس در اين زمينه كاملا هوشيار باشيد و با آگاهي كامل تصميم بگيريد.
 

اصول قالبگيري پروتز ايمپلنت


اين مقاله روش هاي مختلف قالبگيري پروتز ايمپلنت  را ارائه ميدهد و به 2 روش تري باز و بسته مي پردازد.اين مراحل نياز به دقت زيادي دارد و دندانپزشكان بايد با دقت بيشتري اين مرحله را طي كنند تا پروتز نهايي را بتوانند به بهترين نحو ممكن بسازند. در ادامه مطالب به خلاصه اي از اين دو مرحله خواهيم پرداخت.
1. تري باز
اگرقالبگيري در نواحي فيكسچر و به طرز تري بازاست نيازبه دقت بيشتري است و تكنيك ويژه آن سمت گزينش اباتمنت هاي زاويه داراست و از اين روش معمولا دندانپزشكان كمك ميگيرند. ايمپرشن كوپينگ هاي باز در اين روش كاربرد دارند  و وقتي زمان برداشت قالب فرا ميرسد جابجاكردن بخش ها كم مي شود.
اول از همه برروي سطح فيكسچر، با بسته شدن ايمپرشن كوپينگ ها روبه رو خواهيد شيد و دراين بخش ها تزريق ماده قالبگيري صورت ميگرد. در اين مرحله تري معمولي كاربرد دارد با اين تفاوت كه با سوراخ شدن جايگاه ايمپرشن ها روبه رومي شود، به روشي اي كه نوك آنها بعد از اينكه تري بر سطح ايمپرشن جاي گيري كرد، از تري خارج مي شود.پيچ ايمپرشن ها بدوناپ اينكه تري را جدا كند،  باز ميكنند و پس ازآن ازسطح ايمپلنت دندان آنها را با قالب جدا ميكنند.
پس ازاينكه اين مرحله انجام شد،ايمپرشني كه در قالب جا مانده، درلابراتوار آنالوگ را مي بندند ودر اين مناطق شكل بافت نرم به وجود مي آيد و سپس گچ ريزي صورت مي گيرد و اباتمنت متناسب انتخاب مي شود وزماني پروتز نهايي اباتمنت به وجود مي آيد كه مرحله توليد نشانگر جايگاه و موم گذاري گذرانده شود و داخل دهان تست و امتحان مي شود.
2.
تري بسته
در صورتي از روش  قالب گيري فيكسچر و به صورت تري بسته (Fixture level – Close tray) استفاده ميشود كه تست اباتمنت خوب نباشد.به صورتي كه ازبا كمك گرفتن از جايگزيني ايمپرشن كوپينگ بر سطح فيكسچرمي توانيد، جايگاه اباتمنت و فيكسچر را در كست مجددا باسازي كرده واندازه و قطر اباتمنت در لابراتوار امتحان شود.
در اين شيوه ايمپرشن كوپينگ به جاي هيلينگ بسته ميگردد و در اين مناطق ماده قالبگيري داخل مي شود. پس از آن بر سطح ايمپرشن كوپينگ ها تري قالبگيري قرار ميگيرند. دراين حالت نمود دروني تري،محل جديد ايمپرشن ها را مشخص ميكند.
 

ايمپلنت هاي دنداني چيست؟




ايمپلنت هاي دنداني از روكش هاي فلزي يا قالب هايي تشكيل شده اند كه در درون استخوان فك ودهان و لثه به شكل جراحي قرار مي گيرند. زماني كه اين ايمپلنت ها در جايگاه خودشان قرار مي گيرند، اين اجازه را به پزشك خود مي دهند تا دندان هايي كه قرا است جاي آنها باشند را به خوبي روي آن قرار دهند.
براي قرار گرفتن و پذيرش ايمپلنت، شما بايد از لثه هاي سالم وغير عفوني و استخوان مناسب و محكم و به اندازه برخوردار باشيد تا بتوانيد به خوبي از ايمپلنت حمايت كنيد. شما علاوه بر اين بايد قول دهيد كه  ازاين ايمپلنت هاي ساخته شده سالم وصحيح نگه داري كنيد. براي موفقيت در استفاده از ايمپلنت در زمان زياد مراقبت هاي دقيق و خوب ازدهان و دندان ومراجعه به دندانپزشكي به طورمنظم بسيار مهم است.
درسته كه استفاده ازايمپلنت ها روشي گران تر از شيوه هاي ديگر كاشت دندان ها هستند، و حتي تقريبا همه بيمه هاي موجود اغلب پايين تر از 10% مبالغ  را حمايت مي كنند.ولي با همه ي اينها ايمپلنت دنداني، بهترين و موثر ترين شيوه و عمل براي پر كردن جاي خالي دندانهايي كه از دست رفته است مي باشد و شكلي طبيعي و منظم و زيبا دارد.
منبعايمپلنت   ، آفتاب