وب 3 چيست ؟ آشنايي با آن

۲۷ بازديد

وب 3 چیست ؟ آشنایی با آن

فناوری وب 3 نسل جدید اینترنت است که نسبت به وب نسخه 2 تغییرات چشمگیری داشته است. ارائه یک تعریف واحد برای وب 3 کار آسانی نیست؛ زیرا این فناوری هنوز به فاز اجرا نرسیده است. به طور خلاصه می‌توان این فناوری را جدیدترین شکل اینترنت دانست.

این فناوری به شکل مجموعه‌ای از استانداردها است که در فضای وب نیز پیاده سازی شده است. در نسل اول وب به مفهومی به نام تعامل پرداخته نشده بود؛ اما نسل دوم با معرفی برخی از شبکه‌های اجتماعی نیز تحول عظیمی به راه انداخت.

درست زمانی که تمامی مردم در این فکر بودند که همه چیز به اوج خود رسیده است؛ نسل سوم وب یا همان وب 3 از راه رسید.

از آن جایی که مفهوم وب 3 برای افراد زیادی ناشناخته است؛ در این بخش از ایران متا به معرفی آن پرداخته‌ایم.

وب 3، آینده اینترنت

s10_9tdu.png

 

با نگاهی به تاریخچه اینترنت به این موضوع می‌رسیم که اینترنت، به سمت هوشمندتر شدن در حال حرکت است. در ابتدا نیز داده‌ها به صورت ایستا در اختیار کاربران قرار می‌گرفت. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، کاربران توانستند با آن داده‌ها به صورت پویا در تعامل باشند. در حال حاضر تمام این داده‌ها توسط الگوریتم‌ها برای آشنایی با وب نیز استفاده می‌شود. با استفاده از وب 3 انسان و کسب و کارها همگی می‌توانند اطلاعات و کار خود را بدون واسطه با شرکای خود در هر جای دنیا تبادل کنند. انقلاب مهمی که توسط وب 3 شکل گرفته است؛ این است که برای همکاری در سطح جهانی به حداقل اعتماد نیاز است. این فناوری حرکتی جدید به سوی اعتماد غیرمستقیم را آغاز کرده است. پرداخت‌های لحظه‌ای با گردش اطلاعات و انتقال مطمئن آن از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

در مجموع وب 3 آمده است که دنیای غیرمتمرکز با حذف واسطه را بسازد؛ به طوری که بلاک چین قرار است تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تاثیر دهد.

مزایای وب 3

با توجه به این موضوع که بسیار زود است که در خصوص مزایا و معایب وب 3 با قاطعیت صحبت کنیم در ادامه به برخی از ویژگی‌های بارز آن اشاره می‌کنیم.

حفظ مالکیت اطلاعات کاربران: درواقع کنترل کامل اطلاعات نیز در اختیار خود کاربر قرار دارد و مطابق با صلاح دید خود می‌تواند آن‌ها را اشتراک گذاری کند.

غیرمتمرکز بودن :با حذف نهادهای کنترل کننده اطلاعات کاربران و یا سانسور آن‌ها وجود نخواهد داشت.

اجرای برنامه‌ها بر روی تمام دستگاه‌ها: در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها قابلیت اجرا بر روی تمام سیستم‌ عامل‌ها را ندارند؛ وب 3 این امکان را فراهم می‌کند تا بدون توجه به نوع دستگاه قابلیت اجرای سخت افزارهای مختلف را داشته باشد.

رفع نیاز کاربران: با اتصال محصولات بیشتر به اینترنت، مجموعه بزرگی از داده‌ها جمع‌آوری می‌شوند. با جمع‌آوری آن، اطلاعات دقیق‌تری برای رفع نیاز کابران فراهم می‌شود.

اینترنت نسل سوم و بلاک چین

برخی از افراد به اشتباه بلاک چین را پلتفرمی برای انتقال ارزهای دیجیال می‌دانند. این درحالی است که بلاک چین یکی از تکنولوژی‌های موجود برای وب غیرمتمرکز است. با توجه به ویژگی‌های مختلف بلاک چین، این شبکه بهترین بستر برای تبادل اطلاعات به شکل همتا به همتا نیز است.

در آخر باید به این موضوع اشاره داشت که درست است وب 3 به ارتقا و تکامل نرسیده است؛ اما تا این لحظه عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است.

اگر به دنیای ارز دیجیتال، متاورس و NFTعلاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ایران متا مراجعه کنید. در ایران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم همچنین از هیچ خبر جدیدی در این حوزه بی‌اطلاع نخواهید ماند.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.